Proefwerk ICT

Scholen in regie

Rob Venema

Herkent u dit? Er treedt een probleem op met bijvoorbeeld het draadloze netwerk op uw school en dan blijkt dat de documentatie van de wireless controller niet up-to-date is. Dit was toch de taak van de leverancier? Leverancier: “nee hoor, dat valt onder de taken van de school”. Waar is het contract? Nee, niet de algemene voorwaarden, waar zijn de werkafspraken, de prestatieverplichtingen, de SLA (service level agreement)? Een ongewenste situatie op het moment dat uw draadloze netwerk plat ligt. U wilt de zaak escaleren, maar bij wie? Geen duidelijke governance structuur leidt dan vaak tot onnodige discussies die uiteindelijk veel tijd, irritatie en geld kosten.

Of wat te denken van die prachtige beursaanbieding op de NOT of de BETT? Fantastisch mooie 75″ 4K touchscreens elektrisch in hoogte verstelbaar die het onderwijs op uw school enorm zullen verrijken. In de praktijk blijken achteraf de interactieve schermen slechts gebruikt te worden als extreem dure beamers.

Nog ééntje dan. Het komt regelmatig voor dat een school allerhande technische beheertaken uitvoert die eigenlijk zijn uitbesteed aan één of meerdere leveranciers. Vaak voortgekomen uit een stuk ontevredenheid over de uitvoering dus doen we het liever zelf.  Het aanpassen van de contracten wordt vervolgens uitgesteld en verdwijnt naar de achtergrond. De school betaalt uiteindelijk voor diensten die door het eigen ICT-team worden uitgevoerd.

In de praktijk komen we er altijd wel weer uit met onze leveranciers, maar met alle digitale ontwikkelingen in het onderwijs wordt het wel hoog tijd dat we als school stevig(er) in de regisseursstoel komen te zitten.

De praktijk: toename digitale leermiddelen, digitale lesmaterialen, cloud gebaseerde diensten, …

Het gevolg:  toename afhankelijkheid van ICT

 

Voor mij meer dan voldoende reden om contact op te nemen met mijn goede vriend en zakenrelatie Peter van Osch. Een succesvol jurist en inkoper met een jarenlange ervaring op het gebied van ICT bij toonaangevende grootzakelijke bedrijven. Peter deelde al snel mijn “frustratie” dat te vaak leveranciers bepalen en scholen betalen. Het geld in het onderwijs hoort in het leslokaal en niet onnodig bij leveranciers door goed bedoelde maar onduidelijke afspraken. Door de expertise van Peter (juridisch en inkoop) en mij (techniek en inkoop) te bundelen zijn we gekomen tot de modelaanpak “Slimme Inkoop ICT”. Een no-nonsense aanpak waarmee scholen zelf de regie nemen en de touwtjes op ICT-gebied goed in handen krijgen.

Met nadruk op de scholen zelf! Wij zijn er van overtuigd dat scholen zélf de regie moeten voeren (of regionaal samen met enkele collega scholen) en niet de regie uit handen moeten geven aan één van de vele inkoopcombinaties en/of coörperaties. Voorkom dat uw school onderdeel wordt van de grootste gemene deler! Daarvoor gaan de ontwikkelingen te snel en zijn ze te divers. Sluit zelf rechtstreeks (raam)contracten af met leveranciers. U wilt u leerlingen optimaal kunnen voorbereiden op een lange en onzekere arbeidstoekomst en dat vergt dynamiek, flexibiliteit en snelheid van uw school.

Het is de hoogste tijd om de regie te nemen!

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.